دانستنی های تفلیس

چرا تفلیس؟

  • تفلیس مهم ترین شهر و پایتخت کشور گرجستان است.
  • بخشی از زیبایی های گرجستان را در تفلیس کشف خواهید کرد.
  • تفلیس شهری با مردمانی فاقد تعصبات دینی است به طوری که کلیسا و مسجد را در کنار هم خواهید دید.
  • میهمان نوازی و خون گرمی مردمان گرجی شما را غافلگیر می کند.
  • شهری با تلفیقی از تاریخ و مدرنیزه پیش روی شماست.

شهر تفلیس را بیشتر بشناسید smiley

شهر تفلیس بزرگ ترین شهر و پایتخت کشور گرجستان است که در کناره رود کُر قرار دارد و قدمتش به قرن پنجم میلادی بر می گردد. داستان شهر تفلیس از آن جایی آغاز شد که به سبب چشمه های آب گرمش مورد توجه پادشاه امپراتوری باستانی ایبری قرار گرفت. از آن زمان تا به حال، تفلیس در اغلب اوقات به عنوان پایتخت پادشاهان مختلف مورد استفاده بود و توانست تا به امروز نیز عنوان خود را حفظ کند.

هنگامی که در خیابان ها و محله های تفلیس گردش می کنید، مجموعه ای از ساختمان ها را می بینید که با ترکیبی از معماری قرون وسطایی، کلاسیک، آسیای میانه و معماری مدرن ساخته شده اند. چیزی که در این میان توجه بسیاری از گردشگران را به خودش جلب می کند، بافت اروپایی و تر و تمیز شهر است. مجموعه ای از کافه های بزرگ و کوچک، پیاده روهای سنگ فرش شده و سازه های مدرن، زیبایی این جنبه از شهر را پر رنگ تر می کنند.

معرفی برخی از جاذبه های معروف تفلیس

تفلیس هم مثل هر شهر دیگری جاذبه ها و تفریحات مخصوص به خودش را دارد. در این جا با برخی از معروف ترین جاذبه های تفلیس آشنا می شویم:

کلیسای جامع تثلیث تفلیس ( Holy Trinity Cathedral of Tbilisi ): قطعا یکی از مورد توجه ترین جاذبه های شهر تفلیس، کلیسای جامع تثلیث است که در کنار اهمیت مذهبی، به سبب زیبایی و شکوهش، گردشگران بسیاری را نیز به سوی خود دعوت می کند. کلیسای جامع تفلیس گرچه مخصوص پیروان و مسیحیان ارتدکس است؛ اما ورود به آن برای همه مردم آزاد و رایگان است.

شهربازی متاتسمیندا و بام تفلیس ( Mtatsminda Park) : یکی از محبوب ترین جاذبه های طبیعی و هیجانی تفلیس که دیدنش را نباید از دست بدهید، همین پارک وسیع متاتسمیندا است. در این پارک یک شهربازی جذاب را می بینید که در ارتفاع قرار گرفته و به تمام شهر اشراف دارد.

ناریکالا ( Narikala ): اگر در تفلیس به دنبال جایی هستید که بازدید خود را از آن جا آغاز کنید، ناریکالا یکی از بهترین انتخاب های شما خواهد بود. این قلعه باستانی در واقع قدیمی ترین ساختمان شهر تفلیس و یکی از مهم ترین جاذبه های پایتخت گرجستان محسوب می شود.

سد ژینوالی ( Jinvali Water Reservoir) : سد ژینوالی که در ۶۰ کیلومتری شهر تفلیس قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه های پایتخت گرجستان است. وقتی به کنار سد می رسید، منظره جذاب و دلربا دریاچه در کنار کوه ها توجه تان را جلب می کند.

دانستنی های کاربردی از تفلیس

از جمله نکاتی که دانستنشان پیش از سفر به شهر تفلیس جالب است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلاف ساعت با ایران: ۳۰ دقیقه از ایران عقب تر است.

سطح قیمت: در برخی موارد کمتر و در برخی موارد بیشتر

پول رایج در تفلیس: لاری گرجی (GEL)

زبان رسمی: گرجی

دین مردم: بیش از ۹۵% از شهروندان تفلیس مسیحی، ۱.۵% مسلمان و ۰.۱% یهودی هستند.

سوغات شهر: کانتاسی (جام نوشیدنی ساخته شده از شاخ)، چاقوهای دست ساز، پاپاکی (نوعی کلاه های پشمی بزرگ و منسوجات دست باف(

موقعیت اقتصادی: تفلیس مرکز تجاری کشور گرجستان و از وضعیت اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است. منابع درآمد این شهر مواردی چون: صنعت، کشاورزی و گردشگری هستند.

وضعیت بهداشت: در برخی منابع گفته شده که آب شهر تفلیس سالم نیست در حالی که تجربه مسافران و گردشگرانی که از نقاط مختلف دنیا به مدت طولانی در این شهر بوده اند، خلاف این گفته است و مشکلی در سلامت ایشان ایجاد نشده است. در هر حال اگر نسبت به این قضیه حساسیت دارید، بهتر است ریسک نکنید و از آب جوشیده و معدنی استفاده کنید. آب جوشیده در بسیاری از مکان ها در دسترس است. شیر و لبنیات این شهر پاستوریزه و سالم اند. تنها از گوشت، ماهی و سبزیجاتی استفاده کنید که به خوبی پخته شده باشد و حتما پوست میوه ها را پیش از خوردن بگیرید.

آب و هوای شهر تفلیس

شهر تفلیس در منطقه نیمکره شمالی، جنوب منطقه قفقاز و در میان دریای سیاه و کوه های قفقاز قرار دارد. از آن جا که اقلیم نیمه گرم سیری و مرطوب دارد، در نتیجه تابستان های بسیار گرم و زمستان های نسبتا سردی را در تفلیس می بینیم. اغلب اوقات سال بارندگی قابل توجهی در تفلیس و دیگر مناطق گرجستان وجود دارد به گونه ای که دوره های طولانی خشک و کم بارش در این کشور وجود ندارد. وجود آب و هوای معتدل در این شهر به این معناست که چهارفصل متفاوت و قابل توجه در تفلیس خواهید دید. هر چند در تمام طول سال می توان به تفلیس سفر کرد، ولی برخی از روزهای سال بهتر از باقی اوقات هستند.

بهار: اگر بهار را برای سفر به تفلیس انتخاب کنید، بارانی ترین روزهای این شهر را خواهید دید و بنابراین توصیه می کنیم پوشاک مناسب و چتر را فراموش نکنید. دمای هوا در طی سه ماه بهار بین ۱۲ تا ۲۱ درجه سانتیگراد متفاوت است و بدیهی‌ است که با نزدیک شدن به تابستان، شاهد افزایش دما هستیم.

تابستان: در طی ماه های تیر و مرداد، گرم ترین اوقات سال را خواهیم دید. با این حال اغلب وقت ها بالاترین دمای روزانه در حول و حوش ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتیگراد است. جالب است بدانید دمای شب ها در این سه ماه تا ۱۵ درجه سانتیگراد هم پایین می آید. در این فصل بارش باران بسیار کم است و خصوصا شهریورماه اغلب اوقات خشک باقی می ماند.

پاییز: با ورود به فصل برگ ریزان، دمای هوا به تدریج کاهش می یابد و میانگین روزانه بسته به ماه بین ۱۷ تا ۴ درجه سانتیگراد خواهد بود. بر طبق آمار، پاییزهای تفلیس چندان بارانی به خود نمی بینند.

زمستان: به طور متوسط، ماه های دسامبر و ژانویه (ابتدای زمستان) سردترین اوقات سال در شهر تفلیس محسوب می شوند. به گونه ای که بیش ترین دمای روزانه در طی این دو ماه حداکثر تا ۱۰ درجه سانتیگراد می رسد و دما در طی شب تا منفی ۱ درجه سانتیگراد نیز پایین می آید. گاهی اوقات نیز دما در شب ها به قدری پایین می آید که آب ها یخ می زنند؛ البته این اتفاق خیلی معمول نیست.

بهترین فصل سفر: از آن جا که تابستان های تفلیس گرم تر از اوقات دیگر سال و زمستان ها سردتر از دیگر روز هاست، بهار و پاییز اوقات مناسبی برای سفر به تفلیس محسوب می شوند. در طی این دو فصل هوا معتدل است و بارندگی دلپذیری در جریان است.

با این حال انتخاب بهترین فصل سفر کمی دشوار است، چرا که گرم ترین روزهای تابستانی تفلیس، بسیار با آب و هوای گرم تابستانی ایران متفاوت است. بنابراین زمان مناسب سفر به سلیقه شما بر می گردد و چه بسا که در روزهای سرد زمستانی نیز اوقات خوشی را در تفلیس تجربه کنید.

 

 

موارد مرتبط

آشنایی با فرودگاه بین المللی بوشهر

آشنایی با فرودگاه بین المللی بوشهر

فرودگاه بین المللی بوشهر در حدود ۹۰ سال قبل یعنی در سال ۱۳۰۷ و دقیقا مطابق با دورانی که اولین پروازهای بین المللی با هواپیمای کوچک در اقصی نقاط جهان و علی الخصوص آسیا و خاورمیانه انجام می ‌شدند، تاسیس شد...

ادامه مطلب
خوردنی های خوشمزه عمان

خوردنی های خوشمزه عمان

غذاهای خوشمزه‌ی کشور عمان، بخش جذابی از فرهنگ منحصر به فرد مردم آن است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این کشور، به هیچ وجه غذاهای سنتی آن را از دست ندهید.

ادامه مطلب
جاذبه های گردشگری مسقط

جاذبه های گردشگری مسقط

شهر مسقط، پایتخت کشور پادشاهی عمان، شاید به نظر کوچک و خالی از جاذبه باشد اما طبیعت بکر و شگفت انگیز آن را از دست ندهید...

ادامه مطلب