جاذبه های گردشگری مسقط

در کشور عمان با کوهستان، سواحل زیبا، دره‌ها و غارها روبه‌رو خواهید شد. شگفتی طبیعی در این سفر به یاد ماندنی بسیار هوش‌ربا بوده و در کنار یادمان‌های تاریخی خاطراتی تکرار نشدنی را برای شما رقم می‌زند.

شهر مسقط، پایتخت کشور پادشاهی عمان، شاید به نظر کوچک و خالی از جاذبه باشد اما طبیعت بکر و شگفت انگیز آن را از دست ندهید. در طی گردش‌ در طبیعت ناب نزدیک این شهر کوچک، گاه حتی باید از آب‌های کم عمق عبور کرده و یا برای رسیدن به مقصد شنا کنید! این شهر برای کسانی که عاشق ریگ‌های روان کویر هستند نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در ادامه جاذبه‌های مهم مسقط و اطراف آن را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 مسجد جامع

 

 

مسجد جامع «سلطان قابوس» یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد مدرن جهان است که در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد. یکی از شاخصه‌های اصلی طراحی داخلی این مکان، فرش نمازگزاران آن به شمار می‌رود که تالار اقامه نماز را می‌پوشاند.

 

 

این فرش ۲۱ تن وزن داشته و ۴ سال طول کشید تا بافت آن به اتمام برسد. در طراحی این اثر هنری بی‌نظیر، سنت‌های فرش تبریز، کاشان و اصفهان به کار گرفته شده است. لوستر سالن نیز با ۱۴ متر ارتفاع، یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های جهان به حساب می‌آید.

 

 بازار مطرح

 

 

بازار «مطرح» (Matrah Souq) یکی از قدیمی‌ترین بازارهای جهان عرب است. در گذشته اینجا تنها یک بازار کوچک در نزدیکی بندر بود و منابع مورد نیاز مردم عمان را تأمین می‌کرد. اکثر این کالاها وارداتی بودند و نیازهای ساده مردم دهه ۱۹۶۰ را برآورده می‌نمودند. امروزه می‌توان در این بازار مخلوطی از غذاهای عمانی، نقاشی‌ها، خنجر، آثار چرمی و حتی کالای خانگی، کفش و لباس تهیه کرد. بازار ماهی و کاخ العالم نیز در همین نزدیکی قرار دارند.

 

 کوه اخضر

 

 

جبل اخضر تقریباً در ارتفاع ۲۰۰۰ متری بالای سطح دریا قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری عمان به حساب می‌آید. سفر به این کوه چشمان شما را نوازش خواهد داد. این کوهستان بیشتر به خاطر درختان انار و بوته‌های گل رزش شهرت دارد. گفته می‌شود این انارها از نظر کیفیت و موارد تغذیه‌ای بهترین انارهای جهان بوده و نوشیدنی‌های غیر الکلی که از آن تهیه می‌شود بسیار سالم و خوش طعم هستند. از گل‌های رز اینجا نیز اسانس و عطری ساخته می‌شود که به برخی کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

 

 وادی شاب

 

 

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم و دیدنی تور عمان «وادی شاب» با استخرها، صخره‌ها و غارهای شگفت انگیز است. برای لذت بردن از این جاذبه طبیعی باید کمی از نظر فیزیکی توان عبور از مسیرهای ناهموار و صخره‌ای را داشته باشید؛ حتی گاهی نیاز به عبور از آب‌های کم عمق و شنا خواهد بود. رسیدن به آخرین و جذاب‌ترین بخش این گردش باورنکردنی، تنها از طریق شنا کردن امکان پذیر است.

 

 استخر طبیعی بیمه

 

 

این استخر طبیعی بر اثر اصابت شهاب سنگ ایجاد شده است و در شهر کوچک «بیمه» (Bimmah) قرار دارد. علاوه بر تفریح، دیدن آن از نظر زمین شناسی نیز ارزشمند خواهد بود. با توجه به خنکی آب می‌توانید برای نجات از گرما و تجدید قوا در آن آب تنی کنید.

 

 

در اینجا ماهی‌های ریزی وجود دارد که اگر به قدر کافی در آب باشید، پوست مرده پا و انگشتان شما را آرام آرام می‌خورند. اگر به وسط این استخر بروید آبش قدر کافی عمیق شده و می‌توانید به راحتی در آن شنا کنید.

 

 دژ نخل

 

 

این دژ بیش از ۱۰۰۰ سال قبل در سلطنت عمان ساخته شد. دور تا دور دژ نخل را نخلستان‌ها احاطه کرده‌اند. این سازه دفاعی قدیمی و مشهور در دوران حیات خود شاهد جنگ‌های بی‌شماری بوده است. اگر از برج‌های مراقبت بالا بروید، با مناظری دیدنی و شگفت انگیز از درختان و فضای اطراف روبه‌رو می‌شوید. اخیراً این سازه مورد بازسازی‌های قرار گرفته است.

 

 آبگرم‌های نخل

 

 

آبگرم نخل در فاصله اندکی از دژی به همین نام قرار دارد. در اینجا آبشارهای آب گرم به پایین ریخته و سپس به سمت استخری امتداد می‌یابند که شما می‌توانید در آن به استراحت و ریلکس شدن بپردازید. گفته می‌شود این آب‌ها خاصیت درمانی دارند و مشکلات استخوان و مفاصل را برطرف می‌کنند. اگر پای خود را در آب فرو کنید، خیلی زود ماهی‌هایی دورش جمع شده و به خوردن پوست مرده اطراف آن می‌پردازند. بعد از اندکی زمان، می‌توانید از یک پدیکور رایگان توسط این ماهی‌ها لذت ببرید!

 

 کویر وحیبا

 

 

کویر وحیبا یک محوطه بزرگ است که می‌توانید با شتر سواری در آن تجربه‌ای منحصر به فرد را رقم بزنید. رنگ شن‌های این کویر بسته به میزان نوری که به آن‌ها تابیده می‌شود متفاوت است. می‌توانید در میان راه در چادر بومیان توقف کرده و از قهوه سیاه و خرمای عمانی بخورید یا سوغاتی تهیه کنید. این بومیان دست سازه‌هایی از پشم و نقره درست می‌کنند.

 

 

اگر جزو علاقه‌مندان محیط‌های کویری هستید، بازی روی ریگ‌های روان، شتر سواری، درست کردن کباب و یا دراز کشیدن زیر نور ستاره‌ها برایتان لذت فراوانی را مهیا می‌کند. شاید فکر کنید این مقصد سفری یک روزه به حساب می‌آید اما شکوه آسمان شب کویر چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.

 

 جزایر دِیمانیات

 

 

دیمانیات یکی از بهترین مناطق غواصی در عمان است. در یک روز خوب وضوح منظره زیر آب ۱۵ تا ۲۰ متر خواهد بود. هیچ کس در این جزایر زندگی نمی‌کند و تنها در آن پرندگان و جانوران دریایی با آب‌هایی زلال را می‌بینید. سواحل این جزیره‌ها با شن‌های سفید و با صدای آرام دریا، یک بهشت واقعی را می‌سازند.

 

 

موارد مرتبط

آشنایی با فرودگاه بین المللی بوشهر

آشنایی با فرودگاه بین المللی بوشهر

فرودگاه بین المللی بوشهر در حدود ۹۰ سال قبل یعنی در سال ۱۳۰۷ و دقیقا مطابق با دورانی که اولین پروازهای بین المللی با هواپیمای کوچک در اقصی نقاط جهان و علی الخصوص آسیا و خاورمیانه انجام می ‌شدند، تاسیس شد...

ادامه مطلب
خوردنی های خوشمزه عمان

خوردنی های خوشمزه عمان

غذاهای خوشمزه‌ی کشور عمان، بخش جذابی از فرهنگ منحصر به فرد مردم آن است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این کشور، به هیچ وجه غذاهای سنتی آن را از دست ندهید.

ادامه مطلب
جاذبه های گردشگری مسقط

جاذبه های گردشگری مسقط

شهر مسقط، پایتخت کشور پادشاهی عمان، شاید به نظر کوچک و خالی از جاذبه باشد اما طبیعت بکر و شگفت انگیز آن را از دست ندهید...

ادامه مطلب