هواپیمای Belluga XL

هواپیمای Belluga XL

 

 

شرکت هواپیماسازی ایرباس، یکی از آخرین ساخته های هواپیمایی غول پیکر خود را به نمایش گذاشت، هواپیمای ایرباس belluga XL . این هواپیمای جدید که به شکل دلفین است، یکی از ۵ هواپیمایی است که تا آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسند. در ادامه با ما همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، هواپیمای belluga XL  را با یکدیگر بهتر بشناسیم.

در ابتدا می خواهیم تا کمی از شرکت هواپیماسازی ایرباس برایتان بگوییم. در سال ۱۹۷۰، شرکت صنایع هواپیماسازی ایرباس به صورت رسمی تاسیس شد. اولین مدل هواپیمای این شرکت در سال ۱۹۷۲، پرواز اولیه ی خود را به صورت آزمایشی انجام داد.

در سال ۱۹۷۲ اولین مدل تجاری این هواپیما وارد بازار جهانی شد. این وضعیت ادامه داشت تا زمانی که این شرکت مدل ایرباس A320 را وارد بازار کرد. این مدل از ایرباس موفق شد تا قبل از پروازش، ۴۰۰ سفارش قطعی برای ساخت این مدل دریافت نماید. جالب است درباره ی هواپیمای ایرباس ۳۰۰ این نکته را بدانید که این هواپیما اولین هواپیمای پهن پیکر دنیاست.

 

 

این هواپیما دارای ۲ طبقه ی کامل مجهز می باشد. توان این هواپیما را ۴ موتور جت آن تامین می نمایند. یکی از تولیدات این شرکت هواپیماسازی، هواپیمای ایرباس ۳۸۰ دارای مدل باری به نام A380- 800F  نیز می باشد که بعد از هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ به عنوان دومین هواپیمای باری بزرگ جهان شناخته می شود. جالب است بدانید که هواپیمای مسافربری ایرباس ۳۸۰ برای اولین بار کارش را با پرواز در خطوط هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور آغاز کرد.

 

حال می خواهیم به معرفی یکی از جدیدترین و بحث برانگیزترین هواپیماهایی که محصول این کارخانه است، را به شما معرفی نماییم. هواپیمای جدید و غول پیکر Beluga XL که متعلق به شرکت ایرباس است در روز پنج‌ شنبه ۱۹ ژوئیه ی همین امسال یعنی سال ۲۰۱۸، اولین پرواز خود را از فرودگاه شهر تولوز فرانسه انجام داد.

 

 

هواپیمای Beluga XL با ظاهری شبیه به یک نهنگ سفید، ۳۰ درصد بیش از هواپیمای مدل قبل از خود یعنی هواپیمای Beluga ST در خود گنجایش دارد و در عین حال می ‌تواند ۵۳ تن بار را برای مسافت ۴۰۷۴ کیلومتری بدون هیچ توقفی حمل نماید. این هواپیما قرار است که برای حمل و نقل قطعات هواپیما از سایت های مختلف تولید به خطوط مونتاژ در اروپا استفاده شود و تنها یکی از ۵ هواپیما از این مدل است که تا سال ۲۰۱۹ میلادی بهره ‌برداری از آن ها آغاز خواهد شد.

 

 

تصمیم برای ساخت این هواپیما در سال ۲۰۱۴ میلادی گرفته شده بود تا به این ترتیب به نیازهای لجستیکی شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس با هدف افزایش ظرفیت تولید مجموعه کارخانه ‌های آن پاسخ داده شود. این هواپیما در واقع یک هواپیمای ابَر ترابری از شرکت هواپیماسازی ایرباس است که به نام نهنگ سفید معروف شده است.

 

ایرباس بلوگا مدل تغییر یافته ی ایرباس ۳۰۰ است و برای حمل و نقل قطعات بزرگ هواپیما بین کارگاه‌ های مختلف ایرباس به کار می ‌رود. قطعات این هواپیما همانند دیگر هواپیماهای مدل هواپیماهای ایرباس در کشورهای مختلف اروپایی ساخته می ‌شود اما در نهایت تنها در ۲ شهر هامبورگ آلمان و تولوز فرانسه مونتاژ می ‌شود.

 

 

این هواپیما در واقع ساخت چهار کشور اروپایی آلمان، بریتانیا، فرانسه و اسپانیا است. بال ‌ها و چرخ ‌های فرود هواپیمای نهنگ بلوگا در بریتانیا، دم هواپیما و درهای آن در اسپانیا، بدنه ی آن در آلمان و دماغه و اجزای داخلی آن در فرانسه ساخته می ‌شود.

بلوگا توانایی حمل بارهایی به حجم ۱۲۱۰ مترمکعب و وزن ۴۷ تن را تا برد ۹۰۰ مایل دریایی دارد که با سبک‌ تر شدن بار این مسافت نیز افزایش می‌ یابد. برای مثال بار ۴۰ تنی تا ۱۵۰۰ مایل دریایی و بار ۲۶ تنی تا ۲۵۰۰ مایل دریایی.

بخش بار دارای ارتفاع و پهنایی برابر با ۷ متر بوده و طول قابل استفاده ‌ای تا نزدیک به ۳۸ متر است به ‌طوری ‌که این هواپیما با داشتن محفظه ی باری با این ابعاد توانایی حمل ۲ هلیکوپتر شینوک با روتورهای تا شده بدون نیاز به دمونتاژ و مونتاژ را دارد.

 

قطعات هواپیمای ایرباس تا میانه‌ های دهه ۱۹۹۰ بیشتر از طریق زمینی جا به جا و منتقل می‌ شد اما به واسطه ی بزرگتر شدن بدنه و حجم قطعات هواپیما، نیاز به انتقال هوایی و ساختن هواپیمایی برای انتقال قطعات بزرگ و حجیم هواپیمای ایرباس برای مونتاژ در فرانسه بیش از پیش احساس می‌ شد.

 

 

پیش از دهه ی۱۹۹۰ شرکت هواپیمایی ایرباس برای انتقال هوایی قطعات حجیم خود مثل بال ‌ها و… از هواپیمای سوپر گوپی استفاده می‌ کرد، اما در سال ۱۹۹۶ برای نخستین بار با طراحی و ساخت هواپیمای بولگا این مهم از طریق این هواپیمای غول پیکر صورت گرفت.

به دلیل قرار گرفتن عرشه اصلی بار در ارتفاع ۵٫۵ متری، بلوگا به تجهیزات ویژه فرودگاهی جهت بارگیری و تخلیه بار نیاز دارد که این امر با طراحی پلتفورم ۱۰۰ تنی بارگیری و تخلیه حل شده ‌است. بلوگا دارای دو موتور توربوفن جنرال الکتریک CF6-80C2A8‌ بوده که سرعت پیمایشی برابر ۰٫۷ ماخ را در حداکثر ارتفاع ۳۵ هزار پایی را امکان ‌پذیر می‌ سازد.

 

موارد مرتبط

آشنایی با فرودگاه بین المللی بوشهر

آشنایی با فرودگاه بین المللی بوشهر

فرودگاه بین المللی بوشهر در حدود ۹۰ سال قبل یعنی در سال ۱۳۰۷ و دقیقا مطابق با دورانی که اولین پروازهای بین المللی با هواپیمای کوچک در اقصی نقاط جهان و علی الخصوص آسیا و خاورمیانه انجام می ‌شدند، تاسیس شد...

ادامه مطلب
خوردنی های خوشمزه عمان

خوردنی های خوشمزه عمان

غذاهای خوشمزه‌ی کشور عمان، بخش جذابی از فرهنگ منحصر به فرد مردم آن است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این کشور، به هیچ وجه غذاهای سنتی آن را از دست ندهید.

ادامه مطلب
جاذبه های گردشگری مسقط

جاذبه های گردشگری مسقط

شهر مسقط، پایتخت کشور پادشاهی عمان، شاید به نظر کوچک و خالی از جاذبه باشد اما طبیعت بکر و شگفت انگیز آن را از دست ندهید...

ادامه مطلب