جاذبه‌های گردشگری بلگراد

جاذبه‌های گردشگری بلگراد

 

 

بلگراد به عنوان یک مقصد گردشگری در سالهای پس از جنگ، جایگاه خود را از دست داده بود اما اخیرا، این مقصد به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در دنیا تبدیل شده است. این شهر با وجود تاریخ پرفراز و نشیب و طبیعتی که میزبان رودهای بزرگ و مهمی چون دانوب است، در زمینهی گردشگری حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در ادامه با تعدادی از مهمترین جاذبههای گردشگری بلگراد آشنا میشویم.

 

موزه نیکولا تسلا

 

تسلا یکی از بزرگترین مخترعان و مهندسان تمام دوران است. او در خانوادهای صربستانی به دنیا آمد و آخرین خواستهاش این بود که اموالش به بلگراد منتقل شوند. این موزه در حال حاضر در یک بنای مسکونی قدیمی که در سال ۱۹۲۹ ساخته شده، برپا شده است. این موزه تنها محل نگهداری اموال و میراث شخصی تسلا است که شامل دستنوشتهها و طرحهای وی از اختراعات اوست.

این موزه در منطقه‌ی مرکزی بلگراد قرار دارد و میزبان بیش از ۱۶۰ هزار سند اصل، بیش از ۲۰۰ کتاب و ژورنال، بیش از ۱۵۰۰ عکس، اشیاء فنی و... است.

 

قایق سواری در رودهای دانوب و ساوا

 

 

بسیاری از شرکتهای گردشگری در صربستان از موقعیت بلگراد که در کنار رود دانوب قرار گرفته استفاده کردهاند و تورهای متعددی برای گشت و گذار در این رود و رود ساوا را برای گردشگران در نظر گرفتهاند. گردشگران میتوانند در قایق غذا بخورند یا در هتلهای شناور اقامت کنند. با اقامت در یکی از این هتلها علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبا و جذابیت رود دانوب میتوانید چند ساعتی را دور از شلوغی شهر در آرامش استراحت کنید.

 

گردشگاه ساحلی Ada Ciganlija

 

 

گردشگاه ساحلی Ada Ciganlija در کرانههای رود ساوا قرار دارد. این منطقه ابتدا جزیرهای در رود ساوا بوده که بعدها به طور مصنوعی به شبهجزیره تبدیل شده است. این منطقه در حال حاضر یک منطقهی تفریحی محبوب است و در ماههای گرمتر سال میزبان گردشگران زیادی است که به شوق انجام تفریحات و ورزشهای ساحلی به این منطقه سفر میکنند. علاوه بر ۷ کیلومتر خط ساحلی، امکانات لازم برای ورزشهایی چون اسکی و بسکتبال، والیبال ساحلی، پینتبال، تنیس، دوچرخهسواری، بیسبال، قایقرانی، واترپولو و ماهیگیری در این گردشگاه وجود دارد. طرفداران هیجان و ماجراجویی میتوانند از بانجی جامپینگ لذت ببرند. شبهای بین بهار و پاییز، گردشگران از تماشای نورپردازیهای زیبا و فوارههای دریاچهی مصنوعی ساوا لذت میبرند. این منطقه به خاطر شهرت و محبوبیتی که دارد بین مردم با نام دریای بلگراد هم شناخته میشود. در ماههای تابستانی تعداد گردشگران روزانهی این منطقه به بیش از ۱۰۰ هزار نفر و در آخر هفتهها به بیش از ۳۰۰ هزار نفر میرسد.

رستوران‌ها و کافه‌ها، امکانات تفریحی، طبیعت زیبا و امکانات دیگر دست به دست هم داده‌اند تا این منطقه مقصدی محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی باشد. در سفر به بلگراد بازدید از آن را از دست ندهید.

 

بازار کالنیک  (Kalenić Market)

 

 

هیچ جایی بهتر از این بازار روباز نمیتوانید زندگی اهالی شهر را از نزدیک لمس کنید. در این بازار، اهالی شهر محصولات مورد نیاز خود را از قبیل میوه و سبزی مستقیما از تولیدکننده میخرند. در این بازار علاوه بر میوهها و سبزیجات فصل میتوانید محصولات لبنی محلی مثل انواع پنیر را خریداری کنید. فروشندگان این بازار معمولا به مردم اجازه میدهند که محصولات را رایگان امتحان کنند و بیشتر آنها محصولات بسیار باکیفیتی عرضه میکنند. در اطراف این بازار هم مغازههای کوچک و بزرگ سوغات، قنادی، نانوایی، کافه و رستوران وجود دارد.

.

پارک قدیمی کالمگدان  (Kalemegdan Park)

 

 

این منطقه پیش از اینکه به یک پارک تبدیل شود، بخشی از قلعه و استحکامات بلگراد بوده است؛ یک زمین جنگی که در آن میلیونها نفر در برابر حمله‌‌ی بیگانگان از سرزمین خود دفاع کردهاند. بعد از رهایی صربستان از سلطهی امپراتوری عثمانی، این پارک کم کم شکل گرفت؛ درختان کاشته شدند، مسیرها مشخص شدند و ساختمانها و بناهای یادبود به این مجموعه اضافه شدند. از میان این بناهای یادبود میتوان به Pobednik و بنای یادبود قدردانی از فرانسه اشاره کرد. امروزه این پارک مکانی برای استراحت و تفریح اهالی شهر و گردشگران است. در نزدیکی همین پارک، باغ وحش بلگراد قرار دارد که میزبان یک تمساح آمریکایی به نام Muja است که با عنوان پیرترین تمساح دنیا شناخته میشود. این تمساح از سال ۱۹۳۶ در این باغ وحش زندگی میکند و از جنگ جهانی دوم و بمباران ناتو، جان سالم به در برده است!

 

شهر قدیمی  Zemun

 

 

 

این منطقه که در گذشته شهری در حومهی امپرتوری اتریش مجارستان بوده، بعد از پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸ به طور رسمی به صربستان پیوسته است. برج گاردو (Gardoš) با معماری رومانسک که توسط مجارستانیها ساخته شده در بقایای به جامانده از استحکامات قرون وسطایی، یکی از دیدنیترین سمبلهای این شهر قدیمی است. تعدادی از بهترین آثار معماری حفاظتشده در بلگراد در همین منطقه قرار دارند؛ منطقهای که به راحتی قابل دسترسی است و با پای پیاده میتوان از گوشه و کنار آن بازدید کرد. اسکلهی زمون که این منطقه را به بلگراد جدید متصل میکند، میزبان رستورانها و کلوبهای شناور است. اگر میخواهید یک شب رمانتیک را در رود دانوب بگذرانید، این منطقه و یکی از این رستورانهای شناور را انتخاب کنید.

 

کلیسای سنت ساوا  (Saint Sava)

 

 

 

یکی از زیباترین بناهای صربستان و بزرگترین کلیسای ارتدکس منطقهی بالکان، کلیسای سنت ساوا است. این منطقه علاوه بر اهالی شهر، مورد توجه گردشگران هم هست و بسیاری از گردشگران بلگراد این شهر را بدون بازدید از این کلیسا، ترک نمیکنند. این کلیسا علاوه بر ظاهر و معماری زیبایی که دارد، نقش مهمی در تاریخ این کشور داشته است.

 

آوالا  (Avala)

آوالا نام یک کوه در صربستان است که مشرف به بلگراد قرار دارد. این کوه در جنوب شرقی شهر واقع شده و چشم‌انداز بسیار زیبایی از شهر را به نمایش می‌گذارد. ارتفاع این کوه ۵۱۱ متر از سطح دریا است و نواحی اطراف ان را زمین‌های کم‌ارتفاع در بر گرفته‌اند. این کوه در ۱۶ کیلومتری مرکز شهر بلگراد واقع شده و تمامی نواحی اطراف آن به ناحیه‌ی شهری بلگراد تعلق دارد.

 

برج آوالا

 

 

این برج مخابراتی ۲۰۴/۵ متری در کوه آوالا ساخته شده است. این برج در سال ۱۹۶۵ ساخته شد اما در سال ۱۹۹۱ در جریان بمباران ناتو آسیب دید. بازسازی برج ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۶ آغاز شد و در ۲۱ آوریل ۲۰۱۰ رسما بازگشایی شد. این برج در حال حاضر بلندترین برج منطقه‌ی بالکان است. معماران این برج Uglješa Bogutović و Slobodan Janjić هستند. این برج ۳۸ طبقه است و دو آسانسور دارد.

 

میکسر هاوس  (Mikser House)

 

 

 

میکسر هاوس در منطقهی Sava Mala در بخش تاریخی بلگراد قرار دارد و مجموعهای دیدنی است که مورد توجه گردشگران و اهالی قرار دارد. یک بوتیک شهری، سالنهای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری و یک مرکز سرگرمی است که در محیط دوستانه ی آن میتوانید از رویدادهای فرهنگی و هنری لذت ببرید. این مجموعه یکی از مهمترین جاذبههای بلگراد است که نباید آن را از دست بدهید.

 

بنای یادبود قهرمان کالمگدان

این بنای یادبود به منظور بزرگداشت پیروزی صربستان بر امپراتوریهای عثمانی و اتریش مجارستان ساخته شده است. این یادبود ۱۴ متر طول دارد و یکی از شناختهشدهترین نمادهای شهر است که در قلعهی بلگراد قرار دارد. این منطقه به خاطر چشماندازهای زیبایی که از دو رود دانوب و ساوا دارد و به خاطر این بنای یادبود و قلعه که گوشهای از تاریخ شهر را نمایش میدهد، معمولا بسیار شلوغ است و گردشگران و اهالی شهر در اطراف آن گردش میکنند. اگر به بلگراد سفر کردید، بازدید از این بنای یادبود را در برنامهی سفر خود قرار دهید.

 

برج‌های کالمگدان

 

 

قلعه و استحکامات بلگراد یکی از زیباترین آثار تاریخی در اروپا هستند. برجهای کالمگدان هم بخشی از این قلعهی تاریخی است که در میان گردشگران این شهر بسیار مشهور است و تصاویر آن را میتوانید در پوسترهای تبلیغاتی گردشگری بلگراد و عکسهای همهی گردشگران این شهر ببینید.

 

خیابان  Skadarlija

 

 

در گذشته این خیابان پاتوق هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران بلگراد بوده است که در کافهها و رستورانها دور هم جمع میشدند و در مورد مسائل روز و رویدادهای هنری و فرهنگی صحبت میکردند. امروزه این مکان به یکی از خیابانهای محبوب برای جوانان تبدیل شده است؛ کسانی که میخواهند گشتی در گذشتهی فرهنگی شهر بزنند. این خیابان به خاطر گردشگاههای زیبا، رستورانها و کافههای سنتی مشهور است و در آن میتوانید به گذشتهی بلگراد سفر کنید و لذت ببرید.

 

منطقه‌ی بتون هالا  (Beton Hala)

 

 

 

بتون هالا به معنای تالار بتونی، در حاشیهی رود قرار گرفته و یکی از مشهورترین جاذبههای گردشگری شهر است. بهترین رستورانهای شهر از جمله فریدا، ساکورا و ایگوانا در این محله قرار دارند. قبل از اینکه برای شام خوردن در یکی از این رستورانها برنامهریزی کنید حتما باید میز رزرو کنید چون این منطقه بسیار محبوب است و امکان اینکه جای خالی پیدا کنید بسیار کم است.

 

میدان جمهوری

 

 

این میدان در مرکز شهر بلگراد واقع شده است و به نوعی تلاقی گذشته و حال محسوب میشود. تعدادی از مهمترین بناهای عمومی شهر از قبیل موزهی ملی و تئاتر ملی در این میدان قرار دارند. این میدان به خاطر تندیس یادبود Prince Mihailo که سوار بر اسب است، شهرت دارد. امروزه این میدان به خاطر زیبایی معماری، رستورانها و کافههای بینظیرش در بین اهالی شهر و گردشگران محبوب است.

 

موارد مرتبط

آشنایی با فرودگاه بین المللی بوشهر

آشنایی با فرودگاه بین المللی بوشهر

فرودگاه بین المللی بوشهر در حدود ۹۰ سال قبل یعنی در سال ۱۳۰۷ و دقیقا مطابق با دورانی که اولین پروازهای بین المللی با هواپیمای کوچک در اقصی نقاط جهان و علی الخصوص آسیا و خاورمیانه انجام می ‌شدند، تاسیس شد...

ادامه مطلب
خوردنی های خوشمزه عمان

خوردنی های خوشمزه عمان

غذاهای خوشمزه‌ی کشور عمان، بخش جذابی از فرهنگ منحصر به فرد مردم آن است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این کشور، به هیچ وجه غذاهای سنتی آن را از دست ندهید.

ادامه مطلب
جاذبه های گردشگری مسقط

جاذبه های گردشگری مسقط

شهر مسقط، پایتخت کشور پادشاهی عمان، شاید به نظر کوچک و خالی از جاذبه باشد اما طبیعت بکر و شگفت انگیز آن را از دست ندهید...

ادامه مطلب