تحصیل در کانادا

اگر درباره تحصیل در کانادا کنجکاوید، اطلاعات زیادی اینجاست

 

عزیمت از کشوری که در آن زاده و بزرگ شده‌ایم، کار آسانی نیست و یک تصمیم بزرگ و راسخ می‌خواهد. اهدافی بزرگ که در عین همراه داشتن فرصت‌ها و لذت‌های مهاجرت، سختی‌های زندگی در کشوری بیگانه را برایمان آسوده‌تر کند. در این میان افرادی هستند که تمایل دارند برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای اروپایی ثروتمند، استرالیا و آمریکا و کانادا مهاجرت کنند و به دنبال یافتن راه‌های دقیق و اصولی مهاجرت هستند. در این مقاله تلاش شده است راه های مهاجرت به کانادا از طریق ویزای تحصیلی و همچنین تحصیل در کانادا مورد بررسی قرار بگیرد. با ما در این مقاله همراه شوید.

 

 

 

بسیار مهم است که هدف خود را از مهاجرت تحصیلی بدانید:

- آیا برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و با رتبه بالا مشتاقید؟

- آیا هدف شما از مهاجرت تحصیلی یافتن کار رویایی و پردرآمد است؟

- آیا مایل هستید بعد از اتمام تحصیل در کشور مورد نظر و یا کشورهای دیگر اقامت دائم بگیرید؟

 

این سوالات و سوالات مهم دیگر که تنها خود از آنها خبر دارید، بسیار مهم‌اند، چرا که دلیل شوق و اشتیاق شما به مهاجرت را مشخص می‌کنند و هر چه این شوق و اشتیاق بیشتر و دلیل شما محکم‌تر باشد، مسیر سخت مهاجرتی را راحت‌تر طی خواهید کرد و همچنین سختی‌های مهاجرت را بهتر پذیرا خواهید بود.

 

از بین تعداد زیاد دانشگاه در کانادا، چه آیتم‌هایی مهم هستند؟

 

 

تا انتهای سال ۲۰۱۶، حدود ۹۶ دانشگاه در کانادا و ایالت‌های مختلف آن وجود داشته است. پس با این تعدد دانشگاه، باید به چه گزینه‌هایی در انتخاب دانشگاه توجه کرد؟ نوع دانشگاهی که می‌خواهید برای تحصیل انتخاب کنید، بسته به هدف شما از تحصیل انتخاب می‌شود. اینکه تا چه حد تمایل داشته باشید در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کنید و یا برای دانشگاه‌هایی با رتبه معمولی، درخواست بدهید. در این مورد بسیاری از افراد تمایل دارند در دانشگاهی با رتبه معمولی و البته معتبر تحصیل کنند، اما شهری که در آن زندگی خواهند کرد، مردمان و روحیات آن منطقه و حتی وضعیت اقتصادی آن کشور در تصمیم‌گیری مهم است.

 

در اینجا لیستی از انواع دانشگاه های معتبر در کانادا ارائه شده است که توسط سازمان علوم و تحقیقات مورد تائید هستند و در رتبه‌بندی‌های الف، ب و ج قرار می‌گیرند.

 

گروه الف (عالی)

- دانشگاه مک گیل (McGill University)

- دانشگاه پلی‌تکنیک مونترال (Universitie de Montreal Ecole Polytechnic )

- دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

 

گروه ب (خوب)

- دانشگاه کنکوردیا (Concordia University): این دانشگاه، یکی از دانشگاه‌هایی است که

 تعداد زیادی از ایرانیان در آن پذیرفته می‌شوند و احتمال پذیرش شما در آن زیاد است.

- دانشگاه ساسکاچوان (University of Saskatchewan)

- دانشگاه یورک (York University)

 

گروه ج (متوسط)

- دانشگاه کیپ برتون (Cape Breton University)

- دانشگاه مانت آلیسون (Mount Alison University)

- دانشگاه کینگز کالج (The kings University College)

 

مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا

 

 

ابتدا تلاش کنید، از دانشگاه مورد نظر و ایالتی که دانشگاه در آن قرار دارد، تحقیقات لازم را انجام دهید. این تحقیقات باید در زمینه‌های زیر باشد:

  • - وضعیت شهری که کشور در آن قرار دارد
  • - وضعیت اقتصادی
  • - وضعیت اجاره خانه‌ها
  • - آب و هوا
  • - روحیات مردمان و ساکنان آن منطقه
  • - میزان مهاجرپذیر بودن

 

 

با اساتید دانشگاه مورد نظر مکاتبه کنید تا بتوانید در درجه اول، از استاد و دانشگاه مربوطه پذیرش بگیرید. این مکاتبه شامل موارد زیر است:

- رزومه درسی و کاری شما

- دلیل علاقه شما به ادامه تحصیل و ادامه تحصیل در آن دانشگاه خاص

- دقت کنید در رزومه باید نمرات زبان رسمی کشور مورد نظر را نیز ارائه کرده باشید و یا حداقل زمان دریافت مدرک زبان خود را به آنها اعلام کنید.

- توصیه نامه‌هایی که از اساتید خود دارید، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

اگر پذیرش مورد نظر را از دانشگاه و استاد مربوطه دریافت کردید، باید به سراغ تهیه ویزای تحصیلی بروید. برای اینکار، حداقل باید ۴ تا ۶ ماه قبل از شروع ترم تحصیلی دانشگاه‌ مورد نظر، اقدام کنید.

 

برای تهیه ویزا، می‌توانید به صورت آنلاین و یا حضوری اقدام کنید. هیچ مرکزی برای ارائه درخواست ویزا در ایران وجود ندارد و برای ارائه درخواست خود باید به خارج از ایران سفر کنید و مدارک خود را ارائه کنید. برای مثال بسیاری از افراد ترکیه و یا دبی را برای درخواست ویزا انتخاب می‌کنند.

- بسته به موقعیتی که دارید، بعد از تحلیل شرایط درخواستی شما، از شما برای درخواست مصاحبه، دعوت خواهد شد.

- دانشجویان ایرانی، باید در طول درخواست ویزا، اطلاعات بیومتریک خود را که شامل اثر انگشت و تصویر است، برای اهداف امنیتی ارائه بدهند.

- اجازه مطالعه و تحصیل در کانادا فقط برای یک دوره سه ماهه اعتبار دارد. بنابراین برای اینکه در طول برنامه کامل تحصیلی در آنجا بمانید، شما باید ویزای خود را هر ساله تمدید کنید. اگر شما دوست دارید، بعد از دوره تحصیلی خود همچنان در کانادا بمانید، باید برای ویزای متفاوتی اقدام کنید و یا از طریق مهاجرت برای تجدید ویزا اقدام کنید.

- برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا، حدود ۱۵۰ CAD باید پرداخت کنید. بسته به موقعیت شما، متصدیان کانادایی به شما اجازه را می‌دهند که به صورت آنلاین و یا از طریق جابجایی‌های بانکی، این مبلغ را پرداخت کنید.

- دانشجویان ایران نیاز ندارند تا بیمه سلامت برای ویزای کانادایی خود تهیه کنند.

- شما باید ۸۵ CAD اضافی برای اطلاعات بیومتریک خود بپردازید. همچنین مجبورید هزینه مسافرت خود را برای رسیدن به مرکز درخواست ویزا در ترکیه و یا دیگر مقاصد دریافت ویزا پرداخت کنید.

 

چه مداراکی برای تهیه ویزای دانشجویی نیاز دارید؟

 

 

  1. زمانی که برای ویزای کانادا درخواست می‌کنید، یکی از مهم‌ترین مدارکی که نیاز هست داشته باشید، حمایت مالی شماست. بدین ترتیب، باید حساب مالی و یا سند و مدرکی داشته باشید که در آن، در طول تحصیل شما در کانادا، از لحاظ مالی تامین هستید. این حمایت مالی باید برای همه استان های کانادا به جز ایالت کبک، به اندازه ۸۳۳ CAD در ماه و برای ایالت کبک ۹۱۷ CAD باشد.
  2. دارای مدرک زبان معتبر انگلیسی و یا فرانسوی باشید.
  3. باید دلیل رفتن خود را به خوبی توجیه کنید.

 

وضعیت کار دانشجو در کانادا

 

 

اگر بتوانید ویزای تحصیلی کانادا را به نحوی بگیرید که مشمول دریافت هزینه تحصیلی است، بسیار خوش شانس بوده‌اید. البته بسیاری از دانشجویان ایرانی، به دلیل سخت‌کوشی مشمول این وضعیت می‌شوند. اما اگر نتوانسته‌اید، این هزینه را به طور کامل دریافت کنید و یا به طور کامل مجبورید هزینه تحصیل را خود پرداخت کنید، می‌توانید به سراغ کار کردن در کانادا بروید. اما کار کردن در کانادا هم برای دانشجویان، دارای نکاتی است:

 

حالت اول

دانشجوی تمام وقت هستید و ویزای تحصیلی معتبر هم دارید: پس می‌توانید به سراغ کار دانشجویی در همان دانشگاهی که پذیرفته شده‌اید، بروید. در این وضعیت، باید شماره ی بیمه نامه ی اجتماعی داشته باشید که به آن SIN می‌گویند که پس از ورود به کانادا در طی سه روز می‌توانید این شماره را از اداره مهاجرت دریافت کنید.

 

حالت دوم

دانشجوی تمام وقت و دارای ویزای تحصیلی معتبر، می‌تواند به مدت ۲۰ ساعت در هفته، کار دانشجویی داشته باشد که باز هم نیازمند همان شماره بیمه نامه اجتماعی است.

البته یک نکته را فراموش نکنید: روی ویزای شما، باید علامت اجازه کار صادر شده باشد.

 

حالت‌های غیر مجاز

اگر دوره پاره وقتی برای تحصیل دارید، در حال گذراندن دوره‌های زبان و یا پیش‌نیاز هستید، امکان داشتن کار دانشجویی را ندارید.

 

 

به این ترتیب، می‌توانید برای تحصیل در کشور کانادا اقدام کنید.

 

 

موارد مرتبط

ایمنی و سلامت در هتل

ایمنی و سلامت در هتل

یکی از مهمترین قسمت سفر هتلی است که در آن اقامت داریم . پس باید به یک سری نکاتی درباره ی آن دقت کنیم تا سفر خوب و به یاد ماندنی داشته باشیم:)

ادامه مطلب